حمید

بسم رب الشهدا و الصدیقین
....

پیوندها

نمازجمعه 14 خرداد مشهد

دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲ ب.ظ

بسم الله الرّحمن الرّحیم
 
مختصری بر خطبه های نماز جمعه مشهد؛
خطبه های نماز جمعه، بعد از سلام امام جماعت شروع می شود، لذا اگر امام جماعت قبل از اذان سلام بدهد، اذان هم جزء خطبه محسوب می شود و این روندی است که در نماز جمعه مشهد اجرا می شود و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و السلم است.
بخشی از خطبه به تبیین انسان کامل از منظر قران و سوره ی مبارکه ی انسان می پردازد؛
با توجه به ذکر آیات مربوط به بهشت در سوره مبارکه انسان، باید نکاتی راجع به بهشت در قران دانست؛ این نیست که بهشت عشرتکده مادی و غریزی باشد بلکه بهشت عرصه ی زندگی متعالی انسان است. درک ماهیت بسیاری از حقایق عالم از جنس این دیدنی ها و شنیدی هایی که در دنیا حس می شود نیست. پروردگار با مطرح کردن ویژگی های ظروفِ بهشت، قصد در تبیین نعمت های بهشت دارد تا، باور و اعتقادمان را نسبت به زندگانی متکامل انسانی به باور قطعی و واقعی برساند. تشبیه حقایق و واقعیت ها به محسوسات، منشا انحرافات اعتقادیِ عده ای در دین است. این ها انحراف در برداشت است. ادبیات ما در اظهار عشق و عاطفه نسبت به اولیای خدا هم از همین جاست.
محرم، سیاه می پوشیم. چهارشنبه سوری، از روی آتش می پریم. شب قدر، قران به سر می گیریم. عادت کرده ایم دریک ماه از سال وعده ی نهار حذف شود و ساعت ها تشنگی و گشنگی باشد. روزهای ماه رمضان مثل روز های باقی ماه هاست. شب های ماه رمضان مثل شب های باقی ماه هاست. ماه رمضان اینها نیست. ماه رمضان ماه ضیافت خداست. ببینید خدا چگونه مهمانی می گیرد؟ 18 ساعت گرسنگی و تشنگی؟ در رمضان خوابیدن شما به عنوان مناجات است. گرسنگی و تشنگی لذت دارد.
خدایا به ما بینش ایمانی عنایت بفرما.
..............قرائت سوره ی مبارکه ی توحید و سلام...........
عده ای می خواهند امام خمینی را منحصر در زمان کنند، عده ای می خواهند او را تحت عنوان عشق معرفی کنند. یک عده پول پرست می خواهند امام را تحریف کنند و این منجر به تحریف انقلاب می شود. 25 سال از عمر امام خمینی مانند یک کتاب مانیفست است، باید جزء جزء آن خوانده شود. 15 سالش مبارزه با استکبار است و 10 سالش بنیانگذاری و تاسیس.
اسلامی که با هر فرصت سیاسی و اندیشه ی سیاسی و فرصت طلبی سیاسی قصد سازش دارد اسلام سکولار است و اسلامی که در یک سلسله مسائل خاص عاطفی خلاصه می شود و هر ضربه ای که به اسلام وارد می شود برایش مهم نیست اسلام متحجر است. امام خمینی یک اسلام آمریکایی معرفی می کردند و یک اسلام ناب محمدی.
امام 5 اصل داشتند، دو اصل آن مربوط به باور و اعتقاد قلبی به آیاتی از قران، اصل سوم اعتماد او به مردم، اصل چهارم در مقابل اشرافی گری و خوی کاخ نشینی، اصل پنجم سرسختی با استکبار.
اصول امام بعد از 27 سال با وجود رهبر فرزانه ی انقلاب همچنان زنده است.
.........والسلام
اینها بخش هایی از خطبه ی نماز جمعه 14 خرداد سال 1395 در مشهد مقدس به امامت آیت الله علم الهدی است. شاید بشود گفت که سه مدل در خطبه ی اول مطرح شد، مدلی بر پایه ی دیدنی ها و شنیدنی های حسی، مدلی بر پایه ی عاطفه و مدلی بر پایه ی واقعیت های منطبق با حقیقت( مفاهیم و باورها و اعتقادات و اصول). با این نگاه خطبه ی دوم بر خطبه ی اول منطبق می شود؛ اسلام سکولار، اسلام متحجر و اسلام ناب محمدی.
...........الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

  • ۹۵/۰۳/۱۷
  • اینجانب